افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5

بذر سیب زمینی قوچان مورد استقبال کشاورزان استان‌های دیگر است

  • کد خبر : 4331
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
بذر سیب زمینی قوچان مورد استقبال کشاورزان استان‌های دیگر است
مدیر جهاد کشاورزی قوچان در استان خراسان رضوی گفت: بذر سیب‌زمینی این شهرستان به دلیل مرغوبیت بسیار مورد استقبال کشاورزان استان‌های دیگر نظیر اصفهان و همدان واقع شده و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به استان اردبیل ارسال می‌شود.

به گزارش قوچان خبر؛مهران حیاتی روز پنجشنبه افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این استقبال و تمایل به تهیه بذر سیب‌زمینی قوچان توسط کشاورزان استان اردبیل، ارتفاع مشابه از سطح دریا است و این امر به همراه شرایط آب و هوایی مساعد برای محصول سیب‌زمینی بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: کشاورزی که از بذر کلاس الیت برای محصول سال زراعی جاری استفاده می‌کند سال آینده نیز از نظر بذر تأمین است اما برخی کشاورزان این شهرستان بذر مورد نیاز خود را از فریمان و تربت‌حیدریه تهیه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با بیان اینکه میزان کاشت سیب زمینی در این شهرستان هرسال ثابت بوده و حدود ۵۸۰ هکتار است گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در سال جاری با توجه به خشکسالی برگزاری کلاس‌های ترویجی بود بطوری‌ که ۹۸ درصد از اراضی سیب‌زمینی قوچان به‌ صورت طیف، آبیاری شد.

وی افزود: این طرح به بهره‌وری مناسب از منابع آب و افزایش عملکرد در تولید کمک می‌کند.

حیاتی با بیان اینکه سیب‌زمینی یک محصول حساس به سرما بوده و آب‌ طلب محسوب می‌شود ادامه داد: کشاورزان نمی‌توانند از آب مورد نیاز محصول گندم و جو کم کرده و آن را برای سیب‌زمینی اختصاص دهند لذا اگر کشت آن دیرتر انجام شود بیماری‌های قارچی نیز کمتر خواهد شد.

وی گفت: زمان غده بستن سیب‌زمینی، محصول نباید به هوای گرم برخورد کند تا ذخیره مغذی آن افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات سیب‌زمینی‌کاران این شهرستان، نبود کارخانه‌های فرآوری محصول است زیرا بیشتر سیب‌زمینی قوچان برای کارخانه‌های چیپس ارسال می‌شود که این امر هزینه‌های دیگری از جمله حمل‌ و نقل را به کشاورزان تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این کشاورزان نیز قیمت زیاد و کیفیت ناچیز نهاده‌های کشاورزی است به‌ گونه‌ای که کشاورز برای تهیه یک کیلو علف‌کش باید ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کند که باعث افزایش هزینه‌ها و عدم صرفه اقتصادی شده است.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=4331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.