افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
6

برخورد قانونی با ساختمان‌های مسکونی و تجاری متروپلی در قوچان

  • کد خبر : 6210
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
برخورد قانونی با ساختمان‌های مسکونی و تجاری متروپلی در قوچان
شهردار قوچان گفت: متاسفانه در سطح شهر قوچان ساختمان‌هایی مسکونی و تجاری پرخطر هستند که مانند متروپل پروانه ساختمانی دارند اما هنوز پایانکار دریافت نکرده وولی به بهره‌برداری رسیده اند

به گزارش قوچان خبر؛ سید ابوالفضل فاضلی حق‌پناه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: قبل از حادثه متروپل تهیه فهرستی از ساختمان‌های پرخطر قوچان در دستور کار قرار گرفته است که به‌ هیچ‌ عنوان در این خصوص کوتاه نمی‌آییم، اخطارهای لازم برای این ساختمان‌ها آماده‌ و مکاتبات با مراجع انجام‌ و گزارشات به دادستانی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه افراد بگویند به دلیل مطالبات شهرداری پایان کار دریافت نکرده‌اند، حقیقت ندارد چراکه اولویت شهرداری مباحث فنی، تاییدیه‌های نظام‌ مهندسی و استانداردهاست، برای مباحث مالی بر اساس قانون مساعدت‌ها انجام خواهد شد.

شهردار قوچان مشکلات عمران شهری همچون وضعیت جویهای آب، جداول و پل‌ها را از معضلات در جهت عقب‌افتادگی دانست و افزود: در بسیاری از مناطق و محله‌ها، جوی‌ها و جداول به علت قدیمی بودن تخریب‌شده و در گذشته هم برای ترمیم آنها اقدامی نشده است.

فاضلی حق پناه با اشاره به اینکه نهضت آسفالت در قوچان آغاز و این روند ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اولویت اصلی آسفالت در مسیرهای اصلی رفت آمد و شریان‌های اصلی شهر و مناطق کم برخوردار خواهد بود که تاکنون هم‌زمان با قسمت‌های پرتردد نقاطی از حاشیه شهر همچون پشت هتل عتیق نیز آسفالت و تمامی سطح شهر لکه‌گیری شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان ۳۹۰ تن قیر وارد شهرداری قوچان شد که تاکنون حدود ۳۸ هزار متر آسفالت و به همین میزان تراش آسفالت و حجم بالایی نیز لکه‌گیری در سطح شهر انجام‌شده است.

شهردار قوچان با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری فضای سبز و تنظیف نیازمند بازنگری هستیم، گفت: علیرغم اینکه زیرساخت‌ها زمان‌ بر خواهد بود، این شهرداری باید استاندارد iso را به‌ عنوان سومین شهر استان پس از مشهد و گلبهار دریافت کند تا خدمات به‌ صورت استاندارد ارائه شود و شروع، خاتمه و زمان‌بندی تمامی فرآیندها مشخص باشد.

فاضلی حق پناه میزان بدهی‌های این شهرداری به افراد حقیقی و حقوقی را حدود ۳۲ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این بدهی‌ها در خصوص مطالبات پیمانکاران گذشته، دارایی، تأمین اجتماعی و غیره است که در حال پیگیری برای پرداخت هستیم .

وی ادامه داد: میزان مطالبات شهرداری از افراد حقیقی، حقوقی و ادارات تقریباً به میزان بدهی‌ها می‌باشد که بیشترین مطالبات از دستگاه‌های دولتی است و در صورت وصول مشکلی برای بدهی‌های شهرداری نخواهیم داشت.

شهردار قوچان با بیان این موضوع که ۱۱ میلیارد تومان معوقات حقوق به کارکنان از طریق دریافت مطالبات شهرداری قبل از شروع سال پرداخت‌ شده است، گفت: با کمال تاسف در پروژه مجتمع فرهنگی در حاشیه میدان ورزش که متعلق به وزارت ارشاد بوده پروانه دریافت نشده و هزینه زمین شهرداری به ابعاد ۵ هزار مترمربع نیز پرداخت‌ نشده است که این به‌ تنهایی می‌تواند حدود ۱۵ میلیارد تومان باشد.

فاضلی حق پناه یکی از مشکلات اصلی شهر قوچان را طرح جامع و تفصیلی دانست و خاطر نشان کرد: طرح جامع در سال ۸۱ و طرح تفصیلی در سال ۸۶ مصوب شده و در طول این ۱۴ سال مساحت شهر در طرح جامع جدید ۳۰ هکتار هم کوچک‌تر شده و جمعیت شهر از یک بازه زمانی نزولی شده که نشان‌دهنده مهاجرت است.

وی اضافه کرد: طرح جامع و تفصیلی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهر باشد، زیرا بر اساس آمار در طی این ۱۴ سال بافت فرسوده شهر ۲.۵ برابر شده که نشان می‌دهد شهر به سمت فرسودگی، بازآفرینی و بافت‌های ناکارآمد رفته است.

شهردار قوچان ادامه داد: به رغم اینکه افق طرح جامع و تفصیلی ۱۰ سال است، در طول این ۱۴ سال شهرداری به‌عنوان مجری نتوانسته فصول عمرانی را اجرا کند.

فاضلی حق پناه با تاکید اینکه تراز مالی و فیزیکی طرح جامع و تفصیلی باید مشخص و تعریف‌شده باشد،گفت: تاکنون با وجود مکاتباتی که با مسکن و شهرسازی انجام‌شده در خصوص تراز مالی و فیزیکی این طرح پاسخی داده نشده که در این خصوص نامه‌نگاری با مراجع انجام‌ شده است.

وی افزود: در حال حاضر در حدود چند ۱۰ هکتار باید عقب‌نشینی انجام شود که هزینه تملک همین میزان عقب‌نشینی به‌ اندازه اعتبار ۲۰ سال شهرداری خواهد بود و در کنار تملک مباحث ایجاد جوی و جدول، جابه‌جایی تیر چراغ‌برق، آسفالت و خدمات هم هزینه بالایی خواهد داشت.

نتیجه طرح یک طرفه سازی خیابان‌ها در قوچان مطلوب نبوده است

فاضلی حق‌پناه حمل و نقل عمومی را دارای چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهایی برشمرد که باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و تصریح کرد: در برخی مسیرها با تعداد کم مسافر اتوبوس واحد در حال تردد بوده که علاوه بر آلودگی سبب ترافیک و استهلاک می‌شود که باید مینی‌بوس در این مسیرها جایگزین شود.

شهردار قوچان با بیان اینکه نتیجه طرح یک طرفه‌سازی خیابان‌ها در این شهر مطلوب نبوده و بجای روان‌سازی ترافیک گاهی با پارک دوبله یا بیشتر ترافیک افزایش یافته است، گفت: یکی از معضل‌ها در خیابان‌های اصلی عبورهای عرضی است که منجر به ترافیک بیشتر می‌شود که با دو طرفه‌سازی و آیلندگذاری در وسط کمی از ترافیک کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که طرح دوطرفه سازی در شورای ترافیک مصوب شده و برای میدان امام خمینی(ره) تا میدان شهرداری اجرایی می‌شود، افزود: اصلاحاتی نیز همچون اصلاح هندسی میادین موجود باید صورت بگیرد تا مشکلی به مشکلات دیگر افزوده نشود.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=6210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.