به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قوچان خبر»، سالار قاسمی در نشستی با معلمان و دانشآموزان مدارس استثنایی در سالن اجتماعات فرمانداری، بر اهمیت کیفیتبخشی به آموزشوپرورش تأکید کرد و گفت: برنامههای جدیدی توسط وزارت آموزشوپرورش برای حمایت از دانشآموزان استثنایی در حال تدوین است.
وی از شکلگیری هیئت مؤسس این انجمن خبر داد و افزود: بهزودی مجمع عمومی و هیئتمدیره آن تشکیل خواهد شد تا اقدامات ویژهای برای بهبود وضعیت دانشآموزان استثنایی انجام گیرد.
قاسمی با تقدیر از همکاری خیرین و حامیان آموزشی، تصریح کرد: بسیاری از پروژههای بزرگ آموزشی با کمک خیرین به سرانجام میرسد، چراکه دولت بهتنهایی قادر به انجام این کار نیست.
معاون وزیر آموزشوپرورش به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: باوجود شرایط سخت، مردم همچنان در کنار ما هستند و این مسئولیت ما را سنگینتر میکند، باید قدر این حمایتها را بدانیم و با تمام توان برای رفع مشکلات آنان تلاش کنیم.
وی با اشاره به نیازهای تحولی در آموزشوپرورش استثنایی یادآور شد: ما در حال برنامهریزی برای بهبود تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی هستیم تا بتوانیم بهترین خدمات را به دانشآموزان استثنایی ارائه دهیم.
قاسمی بر اهمیت مهارتآموزی برای این دانشآموزان تأکید و تصریح کرد: این دانشآموزان باید مهارتهایی بیاموزند که به آنها در زندگی اجتماعی و اقتصادی کمک کند، ما در حال ایجاد کارگاههای مهارتآموزی در هنرستانها هستیم تا این دانشآموزان بتوانند از زندگی لذت ببرند و اعتمادبهنفس لازم را کسب کنند.
وی همچنین از برنامههای حمایتی برای تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی در قوچان خبر داد و گفت: با همکاری وزارت کشور و شهرداریها، تلاش میکنیم تا مشکلات مربوط به سرویسهای ایاب و ذهاب این دانشآموزان را برطرف کنیم. در سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.
تأمین ۲۴۰ سمعک برای دانشآموزان نیازمند استثنایی در خراسان رضوی
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به بهرهبرداری از یک مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی در قوچان، گفت: این مرکز باهدف ارزیابی و درمان نوآموزان و دانشآموزان ورودی به پایه اول ابتدایی راهاندازی شده است.
جواد روحانی از وجود ۳۵۰ دانشآموز با نیازهای ویژه در قوچان خبر داد و افزود: در حال حاضر سه مرکز فعال برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ذهنی، جسمی-حرکتی، شنوایی و آسیبدیدگی بینایی در این شهرستان فعالیت میکنند.
وی بابیان اینکه برنامههایی برای مناسبسازی فضاهای آموزشی ویژه دانشآموزان اوتیسم در قوچان در نظر گرفتهشده است، تصریح کرد: یک مرکز مستقل کار و دانش ویژه دانشآموزان استثنایی نیز بهزودی در این شهرستان به بهرهبرداری خواهد رسید که با راهاندازی این مراکز، دانشآموزان دیگر نیازی به تحصیل در مدارس شبانهروزی مشهد نخواهند داشت و میتوانند در رشتههای مهارتی در شهر خود تحصیل کنند.
لزوم توجه مسئولان به مشکلات مردم
نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بر اهمیت حضور مسئولان در کنار مردم تأکید کرد و گفت: اگر مسئولان به مشکلات مردم رسیدگی کنند، حتی ۹۰ درصد مشکلات نیز حل نشود بازهم مردم احساس رضایت خواهند کرد زیرا مسئولان را در کنار خود میبینند.
علی آذری همچنین بهضرورت خروجیهای ملموس از حضور مسئولان در شهرستان اشاره کرد و افزود: پروژههای بزرگی مانند آبرسانی از سد تبارک به قوچان و احداث استخرهای دانشآموزی نمونههایی از دستاوردهای حضور مسئولین در میان مردم و پیگیری مشکلات آنهاست.
نیاز به توجه ویژه به مدارس استثنایی
سرپرست فرمانداری قوچان هم با اشاره به انتخاب شورای آموزشوپرورش این شهرستان بهعنوان شورای برتر استان، بیان کرد: برخی مدارس استثنایی ازنظر تجهیزات و فضای آموزشی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و نیازمند توجه بیشتری هستند.
عباس خزاعی تأکید کرد: قوچان نسبت به شهرستانهای مجاور ازنظر امکانات و اعتبارات عقبتر است و این نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است تا مشکلات دانشآموزان استثنایی برطرف شود.
انتهای خبر/