افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
0
بمناسبت سالروز شهادت شهید ایراندوست

روایتی کوتاه از شهید قوچانی جنگ جهانی دوم | نبردی به‌یادماندنی در باجگیران

  • کد خبر : 7595
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
روایتی کوتاه از شهید قوچانی جنگ جهانی دوم | نبردی به‌یادماندنی در باجگیران
رضا نداف در یادداشتی کوتاه به بیان روایتی کوتاه از شهید ایرانی جنگ جهانی دوم در دفاع از مرزهای این کشور در منطقه مرزی باجگیران پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «قوچان خبر»، با آغاز جنگ جهانی دوم، ایران با صدور بیانیه‌ای بی‌طرفی خود را در جنگ اعلام کرد. اما دیری نپایید که کشور علی‌رغم اعلام بی‌طرفی موردحمله متفقین قرار گرفت.

در سوم شهریور 1320 نیروهای انگلستان از جنوب و نیروهای شوروی از شمال به ایران حمله نمودند. نیروهای ارتش شوروی در صبحگاه پنجم شهریور 1320از طریق مرز باجگیران به فرماندهی سرهنگ لوچینسکی و مرز سرخس به فرماندهی سپهبد شاپکین وارد خاک ایران شدند؛ مقاومت چندانی از سوی ارتش ایران در برابر حمله متفقین انجام نگردید.

در مرزبانی باجگیران، ژاندارم عباسعلی ایراندوست، به مقاومت در برابر ارتش شوروی برخاست و تا آخرین فشنگ مقاومت نمود. … بعدازآن که نیروهای شوروی متوجه شدند مهمات زیادی برای ایراندوست باقی نمانده است اتاق مرزبانی را به گلوله بستند و آن‌قدر شلیک کردند تا بالاخره گلوله‌های ایراندوست تمام شد.

سربازان روسی به داخل اتاق مرزبانی ریخته و او را دست‌بسته از آن خارج نمودند. ایراندوست را به‌جایی که امروزه مزارش قرار دارد آورده و لختش نموده و روی زمین می‌نشانند و سپس فرمانده ارتش شوروی به سربازان تحت امرش دستور می‌دهد تا دور ایراندوست حلقه‌زده و با سرنیزه‌هایشان او را تکه‌تکه نمایند.

او در پنجم شهریور 1320 و دو روز قبل از صدور فرمان ترک مخاصمه ارتش ایران در سن 34 سالگی به شهادت رسید.

بلافاصله ساعاتی بعد در همان روز پنجم شهریور 1320 شهر قوچان به اشغال نیروهای شوروی  درآمد و دو روز بعد در هفتم شهریور نیروهای سرهنگ لوچینسکی از محور قوچان و نیروهای سپهبد شاپکین از محور سرخس وارد  شهر مشهد شده و مشهد نیز به اشغال بیگانگان درآمد. متفقین بیش از 4 سال در این نواحی ماندگار شدند.

امروزه آرامگاه وی در ابتدای ورودی شهر باجگیران و در دامنه کوهی قرار دارد.  یعنی همان آوردگاهی که راه را بر ارتش شوروی بست و تا آخرین فشنگ مقاومت نمود. سال‌هاست که در موسم ماه محرم دسته‌های عزاداری مردم باجگیران بر مزار شهید ایراندوست آمده و در آنجا مراسم برپا می‌نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=7595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.