افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
9

شخصیتها و مناسبتهای تاریخی و فرهنگی قوچان دچار غفلت شده‌اند

  • کد خبر : 3524
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
شخصیتها و مناسبتهای تاریخی و فرهنگی قوچان دچار غفلت شده‌اند
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قوچان گفت: خیلی از رسم و رسوم و مناسبتهای مردم این شهرستان فراموش و حتی از برخی شخصیت‌های بزرگی همچون شهید موسوی قوچانی و آقا نجفی قوچانی غفلت شده است.

به گزارش قوچان خبر؛ حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی هفته شورای فرهنگ عمومی در جمع خبرنگاران افزود:این غفلت‌ها باعث شده که بسیاری از شهرهای هم‌جوار به دنبال مصادره کردن همین داشته‌ها باشد پس باید از ظرفیت‌ها برای حفظ دارایی‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از روزهای غفلت شده در این شهرستان ۳۱ تیر سالروز شهادت واعظ شهید، احمد کافی است که تاکنون به آن توجه نشده است در حالی که مردم شهرستان قوچان تشییع باشکوهی برای بزرگداشت این واعظ شهید آن‌هم در شرایط خفقان حاکم بر جامعه برگزار کردند و برای اولین بار امسال یک مستند بر اساس اسناد وقایع آن روز و چگونگی شهادت و استقبال و تشییع پیکر این شهید توسط مردم قوچان، ساخته و از برخی شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قوچان با بیان این که باید ذهنیت‌های اشتباه نسبت به این شهرستان تصحیح شود گفت: ۳۰ دی نیز تاریخ دیگری بوده که هیچ شهرستانی ویژگی‌های این روز را ندارد و مردم در جوّ اختناق آن دوران در مسجد جامع امام خمینی(ره) علیه رژیم قیام کرده و ۲ شهید را در مسجد تقدیم انقلاب کردند که مشابه این اتفاق شاید در هیچ شهرستان دیگر خراسان رضوی رخ نداده باشد.

هراتی افزود:طی آمار تاکنون تعداد شهدای این شهرستان ۷۳۷ نفر اعلام می‌شد اما بنیاد شهید بر اساس آیتم‌های کد ملی و محل صدور و تولد به بررسی مجدد تعداد شهدا پرداخته و آمار جدیدی از تعداد شهدای شهرستان قوچان به دست به دست آمده است.

وی ادامه داد: تاکنون در زمینه اعلام آمار شهدای قوچان اجحاف شده بود که بر اساس آخرین آمار اعلامی توسط بنیاد شهید هزار و ۶۰ شهید قوچانی شناسایی شده است و از این‌ پس نام این شهرستان به شهر هزار شهید مزین شده است.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به این که در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی طرح دوشنبه‌های قرآنی برای نخستین بار در سطح اداره های این شهرستان توسط شورای فرهنگ عمومی اجرایی شده است گفت: بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی، محافل قرآنی خانگی در قوچان احیا شده و به‌صورت فصلی با حضور قاریان بین‌الملل و ماهیانه با حضور قاریان شهرستان در مساجد کرسی‌های تلاوت برگزار می‌شود.

هراتی با یادآوری این که یکی از مسائل مهم در برگزاری مراسم عزا و ختم، تشریفات بوده است افزود:باید در کنار این هزینه‌های بالا جایی برای هدیه و وقف کتاب نیز باز شود که در قدم نخست، کتابخانه تخصصی فقه و اصول استاد کاهانی در این شهرستان برپا می‌شود.

وی از ساماندهی مقبره آقا نجفی قوچانی و برنامه‌ریزی در راستای برگزاری کنگره گرامیداشت این عالم و فقیه وارسته خبر داد و اظهار کرد: برای کتاب “سیاحت شرق” که به زندگینامه این شخصیت بزرگ و عالم ربانی و حکیم پرداخته است نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته تا به‌صورت فیلمنامه درآید.

رییس شورای فرهنگ عمومی قوچان با تاکید بر این مطلب که این شهرستان دارای خمیرمایه فرهنگی است و از قدیم آن را به‌ عنوان شهر کشتی، عالمان، شهدا، مؤمنان و متدینین می‌شناسند گفت: وجود ۵۶ مسجد در یک شهر ۱۰۰ هزار نفری نشان از این ظرفیت دارد پس زمینه کار وجود داشته و باید از تنبلی دست برداشته شود.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=3524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.