افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5
انتظارات مردم قوچان برای انتخاب کلیددار ایده‌آل شهر؛

شفافیت در انتخاب شهردار حرف اول را می‌زند/ ضرورت انتخاب شهرداری متخصص و باتجربه

  • کد خبر : 2471
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
شفافیت در انتخاب شهردار حرف اول را می‌زند/ ضرورت انتخاب شهرداری متخصص و باتجربه
شوراهای اسلامی شهر و روستاها بر اساس قانون وظیفه انتخاب شهردار و دهیار را بر عهده‌دارند و مردم نیز در این میان انتظارات و معیارهایی دارند که می‌تواند در این انتخاب مهم برای مردم شهر راهگشا باشد.

به گزارش قوچان خبر؛  انتخاب شهردار طبق بند ۱ ماده ۷۱ قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی از وظایف و اختیارات اعضای شوراها است و درواقع نمایندگان مردم در پارلمان شهری در این خصوص هم حق‌دارند و هم تکلیف، یعنی همان‌گونه که حق انتخاب شهردار به آن‌ها واگذارشده اگر از ادای این تکلیف قانونی خودداری کنند با ضمانت اجرای قانونی مواجه می‌شوند.

این روزها منتخبان مردم در ششمین دوره شورای اسلامی شهر قوچان همچون دیگر شهرها درگیر و دار انتخاب شهردار هستند تا بتوانند نشان دهند که اعتماد مردم به ۷ عضو این شورا کار درستی بوده و شهرداری کارآمد را برای توسعه و آبادانی این شهر انتخاب می‌کنند.

علاوه بر اینکه شهردار باید دارای تجربه و تخصص لازم در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی یا یکی از حوزه‌های مرتبط با عمران داشته باشد علاوه بر ملاک‌های اصلی که قانون برای انتخاب شهرداران تعیین کرده شرایطی دیگر نیز مربوط به سوابق اجرایی شهرداران در قانون مصوب هیأت وزیران آمده است.

شرایطی که در این بخش اضافه‌شده شامل در نظر گرفتن سه سال سابقه مدیریت پایه یا پنج سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری‌های شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت، پنج سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۱۰ هزارتا ۵۰ هزار نفر، پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰ هزارتا ۲۰۰ هزار نفر، هفت سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزارتا ۵۰۰ هزار نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزارتا یک‌میلیون نفر جمعیت و ۹ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت است، البته مدارک و رشته‌های تحصیلی مرتبط شهرداران نیز توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری طبق دستورالعملی جداگانه تعیین می‌شود.

مردم نیز از شهردار آینده انتظاراتی دارند که شاید توجه اعضای شورای شهر به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بتواند آنان را در انتخابی درست و آگاهانه در این زمینه یاری کند.

شهردار نباید اسیر تملق و چاپلوسی دیگران شود

یکی از شهروندان قوچانی بابیان اینکه شهردار آینده باید به امور شهری به‌ویژه مسئله عمران و شهرسازی آشنایی کاملی داشته باشد، گفت: ارتباط با مدیران استانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از این طریق به‌راحتی می‌تواند حق قوچان و مردم این شهر را با جذب اعتبارات و امکانات بگیرد.

وی یادآور شد: شهردار باید به برنامه و مسیری که از همان ابتدا مشخص می‌کند پایبند باشد و این مسئله نیز موجب می‌شود کارکنان زیرمجموعه شهرداری نیز هدف و راه خود را برای توسعه و پیشرفت شهر و انجام وظایف محوله بدانند.

این بانوی قوچانی با تأکید بر اینکه شهردار نباید سیستم یک بام و دوهوا داشته باشد، بیان کرد: ایجاد انگیزه در میان کارکنان شهرداری نیز حرف اول را می‌زد و این با پرداخت به‌موقع حق‌وحقوق شاید ایجاد شود زیرا اگر انگیزه‌ای در کارمند وجود نداشته باشد دیگر نمی‌تواند کار خود را به‌درستی پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه شهردار نباید اسیر تملق و چاپلوسی دیگران قرار بگیرد، تصریح کرد: متأسفانه قوچان به‌ویژه مجموعه شهرداری و کارکنان آن طی سال‌های گذشته از همین مسئله ضربه‌های فراوانی خورده است لذا شهردار باید علاوه بر توانایی و تخصص باید از مسئله به دور باشد.

وابستگی سیاسی و جناحی شهردار، قوچان را بن‌بست گرفتارشده نگه می‌دارد

یک جوان قوچانی که برای کسب درآمد در این روزهای سخت روی تاکسی کار می‌کند با اشاره به نگاه ایده آل برای انتخاب شهردار، گفت: شهرداری که وابسته به خط و جناح سیاسی باشد نمی‌تواند این شهر را از بن‌بستی که امروز در آن گرفتارشده خارج کند.

وی مدرک تحصیلی حوزه عمران و شهرسازی را یکی از ملزومات اصلی برای شهردار توانا در قوچان دانست و تصریح کرد: بومی بودن نیز باید ملاک انتخاب یک شهردار توسط منتخبان مردم در شورای شهر قرار بگیرد زیرا این فرد آشنایی بیشتر نسبت به دیگران درباره معضلات و مشکلات به‌ویژه حوزه شهری دارد.

این راننده تاکسی بابیان اینکه اگر قرار است اعضای شورای شهر یک شهردار غیربومی را انتخاب کنند باید درزمینه عمران و مدیریت شهری دارای تخصص باشد، افزود: کسی که در حوزه شهرداری کارنامه قابل قبولی داشته حتی اگر در شهر دیگر هم شهردار بوده بهتر است از فردی که با امور شهری و شهرسازی هیچ قرابتی ندارد.

شهردار قوچان باید شایسته‌سالاری را جایگزین انتخاب‌های فامیلی و سفارشی کند

یکی از کارمندان شهرداری قوچان بابیان اینکه شهردار ایده آل باید با پرسنل رفیق و دوست باشد، گفت: رئیس و مرئوس بودن باعث ایجاد فاصله میان شهردار و کارکنان تحت امرش می‌شود و همین فاصله نیز سبب خواهد شد دیگر پرسنل نتوانند به‌راحتی مشکلات خود را بازگو نموده و انگیزه فعالیت نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه شهردار باید شرایط خوب اقتصادی برای پرسنل خود ایجاد کند تا آنان با امنیت و آرامش فعالیت‌های محوله را به انجام برسانند، بیان کرد: شهردار باید شایسته‌سالاری را جایگزین انتخاب‌های فامیلی و سفارشی کند.

این شهروند قوچانی تأکید کرد: بازنگری و ایجاد تغییرات اساسی در میان مدیران سازمان‌های وابسته و معاونان نیز باید در دستور کار قرارگرفته و استفاده از نیروهای تازه‌نفس و جوان برای مدیریت‌های میانی را انجام دهد زیرا تاکنون شهرداری قوچان گرفتار باند و باندبازی و سیاست زدگی بوده و این معضل در آن بیداد می‌کند.

وی یادآور شد: اگر شهردار منتخب از اقتدار کافی برخوردار نباشد به سرنوشت شهرداران گذشته دچار می‌شود و شهر در این سکون و راکدی باقی می‌ماند.

عدم سیاسی بودن از شاخصه های اصلی یک شهردار است

یکی از کسبه خیابان ولی‌عصر(عج) نیز عدم سیاسی بودن را از شاخصه‌های اصلی یک شهردار دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر تخصص، شهردار باید دارای خصوصیت شجاعت و خداترسی باشد زیرا اگر کسی این ویژگی‌ها را داشته باشد دیگر دزدی نکرده و کاری را با سفارش انجام نمی‌دهد.

وی بابیان اینکه محبوبیت و جوان بودن نیز می‌تواند از ملاک‌های شهردار ایده آل برای قوچان باشد، گفت: البته درست است جوان‌گرایی اصل مهمی بوده اما تجربه کاری نیز مهم است و نباید قوچان برای برخی افراد سکوی پرتابی باشد همان‌گونه که طی سال‌های گذشته بارها و بارها این را دیده‌ایم.

این کاسب قوچانی که بیش از ۱۰ سال در این منطقه مشغول به فعالیت است با تأکید بر این موضوع که شهردار باتجربه می‌تواند تجربه‌ها و خبرگی‌های خود پیاده نماید، بیان کرد: شهردار باید از دل مردم انتخاب‌شده و درد این مردم و نیازهای اولیه آن‌ها در حوزه شهری را بداند نه اینکه یک شهروند ساعت‌ها پشت درب اتاق منتظر یک ملاقات ساده با شهردار گرفتار شود.

وی یادآور شد: علاوه بر مسؤولیت پذیری، شهردار باید دلسوز بوده و از جان و مال خود برای کمک به این مردم و رفاه و آسایش آنان مایه گذارد.

انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهر به‌دوراز سیاسی بازی سیاسی نظرات و درد و دل‌های شهروندان قوچانی را شنیده و این توصیه‌ها را جزء شاخص‌های شهردار منتخب قرار دهند تا در این آزمون سخت سربلند بیرون آمده و بتوانند اعتماد ازدست‌رفته مردم به شوراهای پیشین را بازگردانند.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=2471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.