افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5

قیام ۳۰ دی مردم قوچان نقطه عطفی در مبارزات انقلابی است

  • کد خبر : 4875
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
قیام ۳۰ دی مردم قوچان نقطه عطفی در مبارزات انقلابی است
هراتی مطلق گفت: قیام 30 دی سال 57 مردم قوچان و شهادت 2 مبارز انقلابی در مسجد این شهر نقطه عطفی در مبارزات انقلابی مردم این شهرستان است

به گزارش قوچان خبر؛ حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام‌جمعه قوچان ظهر امروز در مراسم گرامیداشت حماسه ۳۰ دی مردم قوچان و یادواره شهیدان محمدحسین کریمی و علی غلامیان در مسجد جامع این شهرستان اظهار کرد: مردم قوچان سابقه بالایی در دیانت دارند و وجود عالمانی همچون آقا نجفی قوچانی و شیخ ذبیح‌الله قوچانی گواهی بر این معنویت و تدین مردم این خطه است.

وی با اشاره به اینکه قوچان پیش از انقلاب در دو مقطع با توجه به اختناق آن زمان حضور بزرگی از خود نشان داد، بیان کرد: تشییع مرحوم کافی توسط مردم قوچان که بسیار باشکوه بود و پس‌ازآن تبدیل به راهپیمایی علیه رژیم ستم‌شاهی شد آغازی بر مبارزات تاریخی مردم و قیام ۳۰ دی ۵۷ محسوب می‌شود.

امام‌جمعه قوچان بابیان اینکه کمتر قیامی در آن مقطع دیده می‌شود که به‌صورت خودجوش توسط مردم و در مسجد اتفاق افتاده باشد، گفت: شهادت شهیدان کریمی و غلامیان در قیام ۳۰ دی ۵۷ در مسجد عوضیه نشان از آن داشت که جوانان انقلابی خود حافظ و نگهبان این انقلاب هستند.

وی یادآور شد: قوچان در همه ادوار از مبارزات پیش از انقلاب گرفته تا راهپیمایی‌ها، انتخابات و محکومیت فتنه ۸۸ پس از پیروزی انقلاب همیشه درصحنه بوده‌اند و پشتیبان خوبی برای این نظام هستند.

هراتی مطلق تأکید کرد: روحیه ۳۰ دی مردم قوچان همچنان ادامه دارد و امید می‌رود بتوانیم خطی که امام راحل در سال ۵۷ پیش‌گرفته بود را نسل‌های امروز انقلاب ادامه دهند.

۳۰ تیر ۵۷ مردم قوچان نقطه شروعی برای تجمعات نیروهای انقلابی و مذهبی بود

یکی از مبارزان انقلابی و از جانبازان حادثه ۳۰ دی ۵۷ قوچان هم در این جلسه با اشاره به سابقه تاریخی مردم این شهرستان در مبارزان انقلابی، گفت: حادثه ۳۰ تیر مردم قوچان در تشییع واعظ شهید شیخ احمد کافی نقطه شروعی برای تجمع و تظاهرات علیه نظام شاهنشاهی بود و این راهپیمایی‌ها ادامه پیدا می‌کند.

هادی قربانی با یادآوری اینکه علیرغم خفقان و تهدیدهای ساواک، مردم متدین قوچان نسبت به جنایت‌های ساواک و رژیم ستم‌شاهی ساکت نبوده و در مقابل این وحشی‌گری‌ها قیام می‌کنند، بیان کرد: در حادثه ۳۰ دی ۵۷ هم مردم در مسجد عوضیه برای مراسمی حضور پیدا می‌کنند که عده‌ای قصد برهم زدن این مراسم مذهبی و هجوم به مسجد رادارند.

وی ادامه داد: مردم برای حفاظت از حریم مسجد و دفاع از آن و جلوگیری از اینکه به مقدسات دینی اهانت شود به میدان آمده و در مقابل عمال رژیم ستم‌شاهی ایستادند که در این میان محمدحسین کریمی و علی غلامیان به درجه رفیع شهادت نائل شدند وعده‌ای ازجمله من هم جانباز این حادثه بودیم.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=4875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.