افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
3
هم‌زمان با ظهر تاسوعا انجام شد؛

پخت 72 دیگ غذا به نیت شهدای کربلا

  • کد خبر : 7040
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
پخت 72 دیگ غذا به نیت شهدای کربلا
هم‌زمان با ظهر تاسوعای حسینی جوانان مهدیه قوچان 72 دیگ غذا را به نیت شهدای دست نینوا پخت می‌کنند و در بین عزاداران حسینی توزیع کردند.

به گزارش قوچان خبر؛ تاسوعا و عاشورا که می‌شود شهر معطر به نام حسین (ع) و عباس (ع) است؛ از صبح صدای دسته‌های عزاداری در شهر می‌پیچد و بوی اسپندی که جلوی هیئت‌های زنجیرزنی دود می‌شود فضا را متفاوت می‌کند.

دو سالی است که مقابل مسجد مهدیه قوچان حال و هوایی متفاوت به چشم می‌خورد، چند روز قبل از تاسوعا جنب‌وجوش‌های جوانان این مسجد حکایت از برنامه‌ای بزرگ دارد زیرا از سال گذشته برای ظهر تاسوعا و خدمت به عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) برنامه‌ای جدید را آغاز کرده‌اند.

تاسوعای پارسال بود که برای اولین بار 72 دیگ غذا مقابل این مسجد به پا شد و 10 روز جوانان و پیشکسوتان این مسجد قراری را برای پخت 72 دیگ برنج و توزیع آن در ظهر تاسوعا گذاشته بودند.

بوی اجاق‌های هیزمی و برنج در فضایی که نوای یا حسین در آن پیچیده شده است این قسمت از شهر را با دیگر محله‌ها و خیابان‌ها جدا می‌کند و باید دسته‌ها از کنار دیگ‌هایی عبور کنند که هر دیگ نام یک‌ شهید کربلا نوشته‌ شده است.

از شب گذشته همه در مسجد مشغول‌اند تا بتوانند نهار ظهر تاسوعا را مهیا کنند؛ جوانان، ریش‌سفیدان و حتی کودکان هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند. آشپزخانه مملو از عشق به حسین شده و دیگ‌ها یکی‌یکی پر می‌شود و بر روی اجاق‌های هیزمی قرار می‌گیرند تا بعد از آماده شدن به محل توزیع برده شود.

مسئول مرکز نیکوکاری مهدیه قوچان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: امسال هم برای دومین سال این برنامه اجرا شده و جوانان مسجد مهدیه قوچان چندین روز در حال آماده‌سازی ملزومات پخت این 72 دیگ هستند.

حمید متقی با بیان اینکه تمامی هزینه‌ها به‌صورت مردمی بوده و تنها شهرداری قوچان بلوک‌ها را برای پخت مهیا کرده است، افزود : 72 دیگ غذا به نام شهدای کربلا پخت می‌شود و نیت واقف هم پخت برنج است.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبال جوانان این مسجد از برنامه اجرایی در تاسوعای سال گذشته روز شهادت حضرت زهرا (س) نیز 18 دیگ به نیت سن شهادت ایشان پخت شد و برنامه داریم در سال جاری نیز در روز شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز با کمک مردم پخت غذای نذری داشته باشیم‌.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=7040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.