افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
7

یش از ۲ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران خراسان رضوی پرداخت شد/ افزایش۲۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان

  • کد خبر : 6398
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
یش از ۲ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران خراسان رضوی پرداخت شد/ افزایش۲۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان
قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قسمت عمده از وجه گندم کاران این استان پرداخت‌شده که رقم آن به ۲ هزار و ۳۲۰میلیارد تومان می‌رسد و یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان هم از این مطالبات باقی‌مانده است.

به گزارش قوچان خبر؛ محمد صبور ظهر امروز در حاشیه اختتامیه جشنواره «شکرانه گندم» قوچان و تجلیل از برترین‌های حوزه کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال در حوزه تولید گندم خراسان رضوی، شرایط نسبت به سال گذشته بهتر و مناسب بوده است که شاید علت آن به رعایت مباحث فنی توسط کشاورزان و افزایش باران و نزولات الهی در اردیبهشت‌ماه ارتباط مستقیمی داشته باشد.

وی از رشد ۲۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته در استان خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰۸ هزار تن خرید تضمینی انجام‌شده است که قیمت مناسب اعلامی برای خرید و تولید خوب موجب شده کشاورزان رغبت بیشتری برای تحویل گندم به مراکز دولتی داشته باشند.

قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در سال جاری قسمت عمده وجه گندم‌کاران پرداخت‌شده است، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان پرداخت و یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران باقی‌مانده است که گندم‌کاران قوچان هم به دلیل قرار گرفتن این شهرستان در منطقه‌ای سردسیر، هنوز تاکنون مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

صبور یادآور شد: مجموعه جهاد کشاورزی خراسان رضوی به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری هستند تا سازمان برنامه‌وبودجه بتواند اعتبار موردنیاز در این زمینه را تأمین و به‌حساب کشاورزان واریز کند.

وی با اشاره به اینکه همه‌ساله ارزیابی برای شناسایی و معرفی تولیدکنندگان برتر انجام می‌شود، بیان کرد: پیام مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه کشاورزی این است که اگر کشاورزی با دانش فنی کار انجام دهد تفاوت زیادی در حوزه عملکردی نسبت به کشاورزان و تولیدکنندگانی به وجود می‌آورد که از دانش لازم در این زمینه برخوردار نیستند.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: میانگین عملکرد گندم حدود ۴ تن بوده اما تولیدکننده نمونه استان در این حوزه با استفاده از دانش توانسته است عملکرد را به ۱۳ تن و ۸۰۰ کیلوگرم برساند و این در انگور هم مشهود بوده به طوری که باغدار نمونه در قوچان ۵ برابر میانگین عملکرد بیشتری نسبت به دیگر انگور کاران دارد.

صبور با یادآوری این مطلب که افزایش در بهره‌وری می‌تواند امنیت غذایی و خودکفایی را به همراه بیاورد، تصریح کرد: ۳۳۸ هزار بهره‌بردار در خراسان رضوی وجود دارد که کمتر از ۴ درصد آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند اما از میان ۱۰۰ تولیدکننده برتر، ۶۱ درصد تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند که این تفاوت آماری بدان معنا بوده است که سایر بهره‌برداران یا فرزندان تحصیل‌کرده دارند یا از کارشناسان بخش کشاورزی برای افزایش تولید استفاده کرده‌اند.

وی بابیان اینکه معرفی برترین‌های تولید صرف شناسایی و تجلیل نبوده و واحد نمونه تولیدکننده یک کانون یادگیری است، گفت: امروز سایر بهره‌برداران و تولیدکنندگان می‌توانند از این مدرسه تخصصی برای آموزش و کم شدن فاصله میان تولید در بین کشاورزان و میانگین تولید در هر شهرستان به‌منظور رسیدن به کشاورزی اقتصادی بهره ببرند.

قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که شاید سه دهه قبل تنها ۲ رقم گندم وجود داشت اما امروز حدود ۲۶ رقم گندم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، بیان کرد: درگذشته کشاورز اواخر تابستان کشت گندم انجام داده و اواسط تیر برداشت می‌کرد اما تنوع ارقام بذر گندم موجب شده برخی کشاورزان کشت را در سه‌ماهه پاییز شروع و برداشت را در اواخر خرداد انجام دهند.

وی تأکید کرد: کشاورزان هنگام خریداری بذر باید با کارشناسان مشورت کرده و بر اساس نوع اقلیم و منطقه جغرافیایی بذر موردنیاز را تهیه کنند.

گفتنی است در این مراسم از ۲۴ تولیدکننده برتر حوزه‌های ترویج، باغبانی، زراعت، امور دام، منابع طبیعی، آب‌وخاک، تعاون روستایی و عشایری شهرستان قوچان تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=6398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.