افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
13

۲۶ آبان سالروز زلزله تاریخی قوچان

  • کد خبر : 6590
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
۲۶ آبان سالروز زلزله تاریخی قوچان
12 هزار نفر کشته و 30 هزار دام تلف شدند

به گزارش قوچان خبر؛  ۲۶ آبان ماه ۱۲۷۲ مصادف با هشتم جمادی‌الاول ۱۳۱۱ شامگاهی شوم که زمین‌لرزه‌ای بزرگ شهر قوچان را خراب کرد.
▫️میرزا محمدابراهیم مجتهد عسگری رضوی در سفرنامه‌ای با عنوان شرح احوال قوچان که در سال ۱۳۱۱ هـ ق به نگارش درآمده تاریخ بزرگ‌ترین زلزله قوچان را شب دانسته و نوشته:
🔺«دو ساعت و بیست دقیقه از شب هـشتم شـهر جمادی‌الاول سال ۱۳۱۱‌ ق. گذشته بود که این حادثه به وقوع پیوست[۱۲].» وی در توصیف خرابی قوچان بعد از زلزله نوشته است:
🔺«چون داخل شهر شدم، دیدم زلزله تمام خانه‌ها و بناها را خراب کرده، حتی بناهای خیلی محکم را، عمارات و حمامات و مساجد و کاروانسراها و … و از تمام ابـنیه جـز گنبد امام‌زاده آثاری باقی نمانده و هرچه بوده منهدم و با خاک یکسان گشته و به هر جهت و طرفی که انسان قصد رفتن کند، به خط مستقیم می‌رود زیرا که چیزی حاجب و مانع نیست.» این روایت نشان می‌دهد اغلب بناهای شهر تبدیل به تلی از خاک شده‌اند.

▫️همچنین امبرسز و ملویل نویسندگان کتاب « تاریخ زمین لرزه های ایران » درشرح این زلزله نوشته‌اند:
🔺«همه ساختمان‌های همگانی، ازجمله اداره تلگراف، بازار با ۱۱۰۰ دکانش، بخشی از مسجد و مناره‌های آن، مدرسه، کاروانسرا و کاخ ایلخان فروریخت. همه خانه‌ها و باروی شهر ویران شد. در شهر و پیرامون آن مجراهای قنات‌ها ریزش کرد و شکاف‌هایی به ژرفای پنج‌تا هشت متر در زمین پدید آورد که بر میزان ویرانی‌ها افزود

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=6590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.