افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5

۷۴ مصوبه برای توسعه، نتیجه سفر استاندار خراسان رضوی به قوچان

  • کد خبر : 1077
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
۷۴ مصوبه برای توسعه، نتیجه سفر استاندار خراسان رضوی به قوچان
تصویب ۷۴ مصوبه عمرانی و اقتصادی برای توسعه و آبادانی قوچان نتیجه سفر استاندار خراسان رضوی به این شهرستان بود.

به گزارش قوچان خبر؛ استاندار خراسان رضوی در ادامه سفرهای خود به شهرستان‌های استان، قوچان را به‌عنوان هجدهمین مقصد سفر انتخاب و عصر یکشنبه ۹ خردادماه وارد این شهرستان شد تا از نزدیک به بررسی میدانی مشکلات و معضلات این شهرستان و دریافت مستقیم درخواست‌ها و نظرات مردم بدون واسطه بپردازد.

محمدصادق معتمدیان در برنامه‌های سفر خود بازدید از بخش و شهرهای جدید التاسیس قوچان و مرز باجگیران را در دستور کار خود قرارداد و اولین بازدید وی از بخش جدید آبکوه و روستای آلماجق بود. این روستا که در حاشیه جاده آسیایی قرار دارد به‌تازگی با نظر مساعد وزارت کشور به شهر تبدیل شده است.

این شهر جدید در انتظار نظر مساعد هیات دولت برای تصویب نهایی و ابلاغ به استانداری خراسان رضوی است تا با ایجاد شهرداری گام جدیدی در توسعه این بخش برداشته شود و به تبع اعتبارات جداگانه را به خود اختصاص دهد .

استاندار خراسان رضوی در نخستین دیدار چهره به چهره با مردم در جریان مشکلات مختلف این روستا همچون وضعیت آب آن قرار گرفت و دستورات لازم برای رفع مشکلات این بخش را صادر کرد و وعده اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری این شهرداری داد.

اما یکی از اهداف مهم محمد صادق معتمدیان در سفر ۲ روزه به قوچان بازدید از بخش مرزی باجگیران بود تا از نزدیک در جریان مشکلات گمرک و بازارچه باجگیران در نقطه صفر مرزی قرار گیرد.

از میان سه مرز مشترک با کشور ترکمنستان می‌توان مرز باجگیران را به‌عنوان حساس‌ترین و راهبردی ترین مرز به علت فاصله ۳۵ کیلومتری با پایتخت این کشور دانست که درگذشته روزانه تردد قریب به ۸۸ هزار نفر توریست و گردشگر را در کنار حجم بالای صادرات و واردات کالا داشته است اما متأسفانه از سال ۹۸ این مرز به خاطر محدودیت‌هایی به‌صورت یک‌طرفه از سوی ترکمنستان تعطیل شد.

بسته بودن مرز در این مدت مشکلاتی مختلفی همچون بیکار شدن غرفه داران بازارچه مرزی، نبود تردد مسافران و به صفر رسیدن تبادلات تجاری را به وجود آورد که همین موضوع باعث فاسدشدن ۱۲ میلیارد تومان اجناس غرفه داران و طلب چهار میلیارد تومانی غرفه داران ایرانی از طرف ترکمن شده است.

در کنار این مشکلات، نبود گاز در شهر باجگیران با جمعیت ۶۰۰ نفری به‌عنوان تنها شهر فاقد گاز در خراسان رضوی یکی دیگر از معضلات این شهر مرزی بود که موجب مهاجرت سکنه و محرومیت شهروندان آن شده است اما خالی شدن مرز از سکنه آن و مهاجرت اهالی منطقه به شهر به دلیل وجود مشکلات متعدد می‌تواند آسیبی برای امنیت این نقطه و به تبع خراسان رضوی و کشور باشد

بازدید استاندار خراسان رضوی از این منطقه مرزی و اطلاع از مشکلات ذکرشده و شناخت ظرفیتهایی همچون وجود مرز، بازارچه مرزی، کشت گیاهان دارویی، وجود مناطق گردشگری همچون دره شمخال، شارک و دربادام و صنایع‌دستی منجر به صدور دستوراتی در زمینه‌های ایجاد طرح طبیعت‌گردی، رفع مشکل گاز منطقه و تسریع در ایجاد جایگاه سوخت این شهر مرزی شد.

استاندار خراسان رضوی در دومین روز از سفر خود به قوچان با بازدید از منطقه و روستای یدک از بخش مرکزی و حضور در بین اهالی این منطقه پای درد دل آنها نشست. نبود زمین چمن، کمبود محیط آموزشی و مشکلات آب شرب روستا گوشه‌ای از مشکلات مطرح‌شده از سوی مردم بود.

منطقه گردشگری یدک با وجود آب‌ و هوای مناسب، طبیعت بکر و آبشارهای موجود ظرفیت خوبی در جذب گردشگر دارد که در این سفر با دستور استاندار خراسان رضوی مبنی بر اعطای تسهیلات کم‌بهره به بوم گردی‌های منطقه امید است که فصلی جدیدی در توسعه گردشگری منطقه آغاز شود.

دیدار با اهالی منطقه روخانو الهیان برنامه دیگر استاندار خراسان رضوی بود که رفع مشکلاتی همچون معضل آنتن دهی تلفن همراه، آب شرب روستا و نبود گاز در منطقه در این دیدار مطرح شد و معتمدیان رفع این مشکلات را در دستور کار خود قرار داد.

بخش جدید قوچان عتیق و شهر کهنه به‌عنوان بخش و شهر جدید در شهرستان قوچان است که توسط استاندار خراسان رضوی بازدید شد . وجود آستان مقدس سلطان ابراهیم(ع) برادر امام رضا (ع) و استقرار این شهر در حاشیه جاده آسیایی به‌عنوان اولین شهر در ورودی استان خراسان رضوی زمینه خوبی را برای جذب گردشگر مذهبی و زائران امام رضا (ع) فراهم کرده است.

نظر مساعد محمدصادق معتمدیان بر تسریع در بهبود وضعیت شهر و شهرداری شهرکهنه و اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی این شهرداری نقطه قوتی برای این بخش جدید درراه توسعه خواهد بود.

پس از ادای احترام مجدد استاندار خراسان رضوی به شهدای شهرکهنه در آستان مقدس سلطان ابراهیم (ع) محمدصادق معتمدیان به دیدار خانواده معظم شهید عباس پورمحمدی در روستای شهرکهنه رفت و از پدر و مادر این شهید ناجا قدردانی و تجلیل کرد.

با توجه به برنامه ثابت معتمدیان مبنی بر ملاقات مردمی و چهره به چهره در سفرهای شهرستانی، این برنامه در شهرستان قوچان نیز اجرا و مشکلات برخی از مردم در این ملاقات مردمی مطرح و دستورات لازم برای حل آنها صادر شد.

جمع‌بندی سفر ۲ روزه معتمدیان در جلسه‌ای با حضور مدیران کل و مسوولان شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری انجام شد که تصویب ۴۸ مصوبه عمرانی و ۲۶ مصوبه اقتصادی ماحصل این سفر برای شهرستان قوچان شد.

شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=1077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.