افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5
به دنبال عدم مدیریت در حوزه آب؛

بحران آب شرب در روستاهای قوچان زندگی مردم را مختل کرد/ ردپای قطعی برق در بروز قطعی‌های آبی

  • کد خبر : 1769
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۴۹
بحران آب شرب در روستاهای قوچان زندگی مردم را مختل کرد/ ردپای قطعی برق در بروز قطعی‌های آبی
علیرغم خشک‌سالی و کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی که منجر به بروز تنش آبی در سطح روستاها شده است، قطعی‌های مکرر آب در روستاهای هم‌جوار به شهر قوچان در گرمای تابستان زندگی اهالی این روستاها را مختل کرده است.  

به گزارش قوچان خبر؛ کم‌آبی و نبود آب شرب بسیاری از روستاهای قوچان را تحت تأثیر قرار داده و باعث بروز گلایه‌های فراوانی شده است. اخیراً با توجه به گرمای هوا در تیرماه ، قطعی مکرر برق و قطع آب در برخی از ساعات شبانه‌روز به میزان نارضایتی‌های مردمی در برخی از روستاها افزوده است تا جائیکه روستاهایی همچون فرخان علیا ، فرخان کهنه ، قاسم‌آباد و هی هی که کمترین فاصله را بوشهر داشته و یا به شهر چسبیده‌اند این مشکلات را از عدم مدیریت در حوزه آب یاد می‌کنند.

یکی از اهالی روستای فرخان در گفتگو با خبرنگار صبح توس در قوچان بابیان اینکه مسئولین در این شهرستان خود را به خواب‌زده‌اند گفت: از هر خانواده ساکن در این روستا ۱۰۰ هزار تومان برای آب آشامیدنی جمع کرده‌اند تا مشکل آب شرب حل شود اما متأسفانه مشکل حل‌نشده است.

وی افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز در سطح روستا زیاد بوده و همین آب آشامیدنی که برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند ببینند توسط صاحبان چاه‌ها به زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود و هیچ‌کس نیز جوابگوی این تخلفات نیست.

یکی دیگر از اهالی این روستا با اشاره به مسئله جمع‌کردن پول برای آب شرب از اهالی روستاهای فرخان علیا، کهنه و قاسم‌آباد بیان کرد: مشکل آب حل‌نشده و یک روز آب با فشار بسیار کم در دسترس بوده اما یک ماه اهالی آب ندارند.

وی افزود: باید تمام چاه‌های غیرمجاز در فرخان پلمپ شود و جلوی افرادی که در حیاط منزلشان گوجه و خیار کاشته و با آب پشت کنتوری محصولات را آبیاری می‌کنند گرفته شود زیرا این افراد فکر می‌کنند زرنگ هستند درصورتی‌که حق مردم را ضایع می‌کنند.

این روستایی که به باغداری و کاشت انگور مشغول است علت اصلی کم‌آبی در روستاهای فرخان را سکوت مسئولین در برابر دزدی‌های آب دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر آب فرخان توسط اهالی فرخان کهنه که اکثریت شغل کشاورزی را انتخاب کرده‌اند  مصرف می‌شود و باید با این مسئله نیز برخورد صورت بگیرد.

یکی از بانوان ساکن در روستای فرخان علیا نیز به خبرنگار صبح توس می‌گوید : چرا عده‌ای از خدا بی‌خبر از پشت کنتورهای آب‌لوله‌کشی کرده و آب آشامیدنی موردنیاز مردم را به چاه‌های غیرمجاز و از آنجا به زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کنند.

وی بیان کرد: از شرکت تعاونی قدیم حداقل ۲۰ چاه بدون مجوز در این منطقه حفاری‌شده، چرا باید مردم تاوان منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو را بدهند.

این بانوی روستایی یادآور شد: در این گرما آب نداریم ، اداره برق هم با محبت زیاد برق‌هایمان را چند ساعت قطع می‌کند، بهتر است مسئولین گاز را قطع کنند تا دیگر گلایه وجود نداشته باشد.

یکی از اهالی روستای هی هی نیز با گلایه نسبت به قطعی‌های مکرر آب در این روستا گفت: چگونه در این اوضاع کرونا می‌توان بدون آب زندگی کرد، متأسفانه دهیار روستا نیز جوابگوی گلایه‌ها و درخواست‌های مردم نیست.

قطعی برق علت اصلی خارج شدن چاه‌های روستایی از مدار و ایجاد تنش‌های آبی  

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قوچان در این خصوص به خبرنگار صبح توس گفت: در روستای فرخان سفلی برای رفع مشکل آب شرب از چاه یکی از اهالی روستا استفاده و این چاه به مدار وصل شده است.

جواد سعادتی افزود: در مجتمع فرخان نیز که فرخان کهنه و علیا و قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد به چاه حوزه شهرستان اتصال انجام شد تا حدودی از این اقدامات تنش آبی اهالی این روستاها را کاهش دهد و حداقل در طول روز از آب شرب بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر  وضعیت منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی خوب نیست و در مقابل افزایش قطعی‌های مکرر برق موجب افزایش مصرف آب شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قوچان تأکید کرد: قطعی برق علاوه برافزایش مصرف موجب شده بسیاری از چاه‌ها از مدار خارج شوند و همین امر مشکلات زیادی را برای تأمین آب مردم به‌ویژه در روستاها به وجود آورده است.

سعادتی در زمینه اخذ پول از اهالی روستاهای فرخان نیز گفت: امور آب و فاضلاب شهرستان هیچ پولی در این زمینه از مردم جمع نکرده وظیفه تأمین و تجهیز و اجرای آب‌رسانی را بر عهده داشته و دهیاری و شورای روستا وظیفه تأمین لوله موردنیاز را بر عهده داشتند .

شناسایی چاه‌های غیرمجاز روستای فرخان مشکل است

مدیر امور منابع آب قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار صبح توس بیان کرد: بیشتر چاه‌های غیرمجاز موجود در روستاهای فرخان در منازل مسکونی قرار دارند که همین امر شناسایی و برخورد با متخلفین را با مشکل روبرو می‌کند.

سید موسی حسینی جعفرآبادی با تأکید بر اینکه نمی‌توان آمار مشخصی از چاه‌های غیرمجاز در این روستاها ارائه کرد، افزود: می‌توان با حکم قضایی ورود به محل را انجام داد اما این امر نیز مستلزم همراهی مردم به‌منظور شناسایی چاه‌های غیرمجاز است .

وی تصریح کرد: قریب به یک هزار و ۲۵۰ چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی‌شده که در حال بررسی به‌منظور مشخص شدن تکلیف آن‌ها مبنی بر دریافت مجوز یا انسداد آن‌ها است.

حسینی یادآور شد: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر انسداد و برخورد با چاه‌های غیرمجاز تنها وظیفه امور منابع آب نیست و یک کار گروهی به‌حساب می‌آید لذا دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز باید همراهی جدی‌تری نسبت به این مسئله داشته باشد.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=1769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.