افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
6

جلسات یواشکی و نگاه تزئینی مدیران به خبرنگار!

  • کد خبر : 2104
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
جلسات یواشکی و نگاه تزئینی مدیران به خبرنگار!
طی چند ماه اخیر برخی مسئولان به‌ویژه مدیران ارشد اجرایی توجهی نسبت به پوشش اخبار و برنامه‌های رسانه‌ای در قوچان نداشته‌اند و نگاهشان تنها یک نگاه تزئینی به خبرنگاران است و با برگزاری جلسات یواشکی و پشت درب‌های بسته مردم را محرم اوضاع‌ و احوال گذران شده نمی‌دانند.

به گزارش قوچان خبر؛ مجید جعفری مقدم، فعال رسانه‌ای طی یادداشتی کوتاه به مناسبت روز خبرنگار، به اهمیت جایگاه رسانه‌ها به‌منظور جهت‌دهی به افکار عمومی و عدم توجه برخی مدیران میانی و ارشد در سطح دستگاه‌های اجرایی به این مسئله مهم، پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی و مردم‌سالاری نقش مهمی در فرهنگ و جهت‌دهی به افکار عمومی دارد و خبرنگاران بدون توجه به نیازهای مادی و چشمداشت مالی، خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌های اطلاع‌رسانی حضور دارند تا صادقانه به اعتلای اندیشه و بیداری جامعه کمک کند.

به‌طورقطع خبرنگاران فعال در سطح شهرستان‌ها بسیار کمتر از خبرنگاران فعال در مراکز استان‌ها و حتی دفاتر اصلی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دیده می‌شوند، درصورتی‌که شاید بیشتر از دیگر همکاران رسانه‌ای خود در عرصه خبر حضور دارند زیرا گستره فعالیت آن‌ها تنها یک حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیست بلکه باید در تمام این زمینه‌ها پای میدان آگاهی بخشی قرار داشته باشند.

مدیران دستگاه‌های اجرایی باید بیش از دیگران به اهمیت جایگاه رسانه‌ای واقف باشند زیرا خبرنگار پل ارتباطی میان مردم و مسئولین محسوب شده و می‌تواند با انعکاس درست اقدامات و فعالیت‌ها علاوه بر تنویر افکار عمومی، کمک‌حال مسئولین برای آگاهی از مشکلات و رفع آن‌ها باشد.

باید این را نیز یادآور شد که نباید به رسانه‌ها نگاه ابزاری داشت و از خبرنگار تنها برای تعریف و تمجید استفاده کرد بلکه نگاه انتقادی سازنده رسانه‌ها می‌تواند بسیاری از معضلات شهری را در سطوح استانی و حتی کشوری با انعکاس درست رفع کند.

حدود ۷ ماه از آغاز به کار نماینده عالی دولت در قوچان می‌گذرند اما شواهد حکایت از آن دارند که هنوز رسانه‌ها در این مدت به جایگاه واقعی خود در انعکاس اخبار و رویدادهای شهری دست نیافته‌اند زیرا در قریب به ۱۰۰ درصد برنامه‌های خبری مهم دعوت نمی‌شوند.

بر اساس اعلام رسمی، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مراسم تحلیف منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر قوچان، باجگیران و شهرکهنه هم‌زمان با سراسر کشور در سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد و طبق روال ماه‌های اخیر جای خالی خبرنگاران برای پوشش رسانه‌ای این آئین و انعکاس سوگند منتخبان خود در شورای ششم مشهود بود.

برنامه‌های بی‌شمار دیگری همچون کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری، جلسات هفتگی ستاد مقابله با کرونا، دهگردشی و بازدید از روستاها با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف و حتی حضور مدیران ارشد استانی در سطح شهرستان را نیز می‌توان مثال زد که به دلیل اهمیت ندادن به جایگاه خبرنگار، رسانه‌ها از پوشش این برنامه‌ها محروم بودند.

کار رسانه‌ای واقع‌بینانه می‌تواند مردم را امیدوار کند اما اعتقاد نداشتن برخی مسئولان به خبرنگار و رسانه موجب ناامیدی خواهد شد و وقتی خبرنگاری در جلسه حضور ندارد انگار مدیران دولتی مردم را محرم نمی‌دانند که آن‌ها با اظهارنظرها و تفکرات آن‌ها از طریق قاب رسانه‌ای آگاه شوند.

باید این سؤال را از مدیران ارشد در قوچان پرسید که آیا حضور خبرنگار در جلسات مضر است که مسئولان نمی‌خواهند رسانه‌ها منعکس‌کننده صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های حاضران در جلسه باشند.

روند بی‌اهمیت برشمردن رسانه‌ها در انعکاس اخبار، باعث شده که منتخبین مردم در شورای اسلامی دوره ششم نیز رویه دوره پنجم را در این زمینه پیش بگیرند؛ باید از منتخبین مردم پرسید چرا از زمان انتخاب توسط مردم تاکنون، برخلاف منتخبین مردم در شهرهای دیگر، هیچ ارتباط رسانه‌ای برای انعکاس برنامه‌ها و حتی نحوه انتخاب شهردار جدید برقرار نکرده و اصراری به حضور رسانه‌ها برای انعکاس سوگندتان به‌عنوان خادمان مردم نداشته‌اید؟

مگر نه اینکه مردم شما را برای آبادانی و توسعه شهر انتخاب کرده‌اند پس چرا مردم را محرم ندانستید تا از نگاه رسانه‌های مختلف این شهر مراسم تحلیف و سوگند یاد کردن شما برای خدمت‌گذاری به همین مردم را پوشش دهند؟

دولت دوازدهم به پایان رسید و هشتمین رئیس‌جمهور انقلاب اسلامی ایران مشغول به کارشده است پس انتظار می‌رود فرماندار و نماینده جدید دولت در این شهرستان که احتمالاً بعد از تغییر و تحولات در سطح وزرا و استانداران مشخص خواهد شد، اهمیت و جایگاه رسانه‌ را در میان ادارات و دستگاه‌های مختلف احیا کرده و مردم و رسانه‌ها را محرم خود بداند.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=2104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.