افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
7

نقش اثرگذار نخبگان در وحدت و تقریب مذاهب امت اسلامی

  • کد خبر : 3246
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
نقش اثرگذار نخبگان در وحدت و تقریب مذاهب امت اسلامی
امام جمعه قوچان گفت: بدون تردید نخبگان و گروه‌های مرجع در جوامع بشری از نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی برخوردارند و ایده‌ها، اندیشه‌ها، موضع‌گیری‌ها، تصمیمات و عملکرد آنان بر توده‌های مردم تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است.

به گزارش قوچان خبر؛ حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام جمعه قوچان، در ارتباط با نقش نخبگان در تقویت وحدت امت اسلامی، اظهار کرد: بدون تردید نخبگان و گروه‌های مرجع در جوامع بشری از نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی برخوردارند. ایده‌ها، اندیشه‌ها، موضع‌گیری‌ها، تصمیمات و عملکرد آنان بر توده‌های مردم تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. در متون دینی به‌ویژه قرآن کریم نیز به این‌گونه افراد که از پیامبران الهی تا یاران آنان را در برمی‌گیرد اشاره شده است.

امام جمعه قوچان با بیان این موضوع که یکی از عوامل موثر در ایجاد تقریب و وحدت اسلامی نقش اساسی و تعیین‏‌کننده را ایفا می‌‏نماید، مربوط به نخبگان فکری کشورهای اسلامی است، عنوان کرد: اگر تعامل، تفاهم و گفت‌وگو میان نخبگان فکری در جهان اسلام رو به افزایش است، می‌‏تواند کمک مؤثری به روند تقریب مذاهب و همگرایی کشورهای اسلامی بنماید.

وی در ادامه افزود: وجود چهار مؤلفه برای حفظ و تقویت وحدت از طریق نخبگان در جامعه اسلامی ضرورت دارد و می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری را در این عرصه به جوامع اسلامی هدیه کند، نخست از همه برگزاری کرسی‌های علمی و نظریه‌پردازی بدین معنا که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و محوریت گفت‌وگوی علمی در حضور نخبگان دو مذهب شیعه و سنی و تبادل نظر میان آن‌ها با هدف تقویت اتحاد، دوستی و برادری میان مسلمانان قرار گیرد.

هراتی‌مطلق تالیف کتاب تقریبی را گام دوم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر نیز کتب تالیفی محدودی در این زمینه در دسترسی هستند، اما به قدر نیاز و کفایت نیستند، لذا باید در این زمینه مهم کتب مناسب برای تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشد.

امام جمعه قوچان افزود: تدریس رشته تقریب مذاهب در دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور موضوع سوم است. تدریس رشته تقریب نباید تنها معطوف به دانشگاه‌هایی خاص و مراکز ویژه در کشور باشد، چراکه پراکندگی جمعیت مذاهب شیعه و سنی در کشور بسیار گسترده است، بنابراین نیاز است این رشته در دانشگاه‌های دولتی به‌ویژه در مناطق تلفیقی جهت آموزش‌های علمی و شناخت کامل دین اسلام و مذاهب اسلامی به عنوان یک رشته مستقل تدریس شود.

وی ادامه داد: موضوع چهارم عبارت‌اند از ارتباط موثر نخبگان با یکدیگر، در واقع ارتباط بین بزرگان و نخبگان مذاهب نباید تنها به کرسی‌های گفت‌وگومحور علمی معطوف باشد چراکه هم‌افزایی و صمیمیت با نشست‌های بیشتر و ارتباطی نزدیک‌تر و برادرانه و در نهایت حفظ بیشتر وحدت میان امت اسلامی و پیروان هر دو مذهب شیعه و سنی امکان‌پذیر خواهد بود.

هراتی‌مطلق با اشاره به این که احترام به مقدسات مذاهب موجب وحدت بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: شیعه و سنی باید با احترام به مقدسات یکدیگر هرگونه فرصت و بهانه را از دست دشمنان بگیرند و اجازه ندهند دشمنان به راحتی بر امت اسلامی ضربه بزنند.

امام جمعه قوچان با اشاره به برگزاری و برپایی جلسات علمی میان امامین جمعه اهل‌سنت و شیعیان، بیان کرد: برپایی این جلسات علمی با هدف تقویت هرچه بیشتر وحدت و اشتراک‌های میان مذاهب می‌تواند کمک‌های قابل توجه و تاثیرگذاری را به جوامع اسلامی کند، ضمن این که دشمنان بسیار از این موضوع متاثر می‌شوند.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=3246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.