افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
13

باجگیران؛ قدیمی‌ترین شهر مرزی شمال شرق کشور در سایه رکود

  • کد خبر : 366
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱:۳۶
باجگیران؛ قدیمی‌ترین شهر مرزی شمال شرق کشور در سایه رکود
باجگیران قدیمی‌ترین شهر مرزی شمال شرق کشور با دارا بودن شرایط اکوتوریسمی خاص و قرارگیری در موقعیت دره شمخال به عنوان هفتمین دره جهان در انتظار کمک و اقدامی از سوی مسئولان است.

به گزارش قوچان خبر؛ شهر مرزی باجگیران، از توابع شهرستان قوچان با جمعیتی حدود ۱۸۸ خانوار و ۵۹۵ نفر در شمال شرقی خراسان رضوی و در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. این شهر مرزی در فاصله ۲۵ کیلومتری عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع است که در گذشته نه چندان دور به عنوان یکی از مهمترین دروازه های ورودی آسیای میانه محسوب می شد.

تاریخچه این شهر مرزی به دوران قاجار باز می‌گردد، در زمانی که گمرکات ایران در مرز عشق آباد ترکمنستان به بلژیکی‌ها واگذار شد، گمرکی در هشت کیلومتری غرب باجگیران در روستای بردر ایجاد شد که پس از مدتی، محل گمرگ به نزدیکترین نقطه مرز یعنی محل کنونی باجگیران انتقال یافت.

به دنبال فروپاشی شوروی سابق و استقلال جمهوری های آسیای میانه و با هدف توسعه اقتصادی در منطقه در نقطه صفر مرزی، بازارچه ای مشترک بین ایران و ترکمنستان به نام ” بازارچه مرزی باجگیران” تاسیس شد و راه اندازی آن، حرکت مثبتی برای شکوفایی این گذرگاه اقتصادی مهم بود که در فروردین ماه ۱۳۷۵ و با حضور وزرای خارجه ۲ کشور افتتاح شد.

با افتتاح بازارچه، بازگشایی و فعالیت های مرز و گمرک و رونق گرفتن اقتصاد در منطقه، امید زیادی در دل مردم محروم منطقه ایجاد شده بود، به طوری که روزانه حضور هرچه بیشتر جمعیت مهاجران به این شهر مرزی پررنگ تر می شد.

هنوز زمان زیادی از حضور و صف های طولانی تریلی ها و کامیون های ترانزیتی در مرز باجگیران نمی گذرد، سال ۱۳۹۱رانندگانی که قصد خروج از مرز باجگیران را داشتند، باید چند شبانه روز در گردنه های نزدیک شهر باجگیران و در صفی ۱۰ کیلومتری در تریلی هایشان زندگی می کردند تا بتوانند وارد محوطه گمرک شده و از این مرز راهی ترکمنستان شوند.

اما متاسفانه بی توجهی مسئولین و تغییرات متعدد بخشنامه ها ( بدون درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه ) از یک طرف و تصمیمات و محدودیت های دولت ترکمنستان در منع واردات برخی کالاها به بهانه های مختلف نیز از طرف دیگر منطقه مرزی باجگیران را دچار مشکلاتی ساخت و هر روز سایه رکود را بیش از پیش به منطقه تحمیل کرد تا جاییکه چندین مقطع بازارچه، مرز و گمرک در آستانه تعطیلی قرار گرفت!

اما این آخر ماجرا نیست، نداشتن جاده ای مناسب از منطقه امامقلی تا باجگیران، عدم تکمیل روشنایی تونل باجگیران پس از گذشت هشت سال از افتتاح، متصل نبودن به گاز شهری و هزینه بالای نفت سفید، نداشتن امکانات تفریحی مناسب، نبود جایگاه سوخت بنزین و گازوئیل، کمبود زیر ساخت آموزشی مناسب ، مشکلات اقتصادی و … بخش کوچکی از مطالبات چندین ساله اهالی است که سالهاست گریبان گیر منطقه مرزی باجگیران شده است.

واما این روزها پس از بسته شدن و تعطیلی مرز توسط کشور ترکمنستان در اسفند ۱۳۹۸ به بهانه جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا، اهالی باجگیران هر روز شاهد خبرهای ناخوشایندی هستند.

متاسفانه باتوجه به شرایط موجود منطقه و تعطیلی طولانی مرز ، کم شدن تردد و افزایش مهاجرت به قوچان همچنین کاهش فعالیتهای اقتصادی که تاثیر فراوانی در کاهش منابع مالی و عملکرد بانکی منطقه داشته است ، زمزمه هایی از تعطیلی تنها شعبه این شهر مرزی به گوش می رسد که اجرایی شدن آن ضربه ای دیکر بر بدنه بی جان شده این شهر مرزی خواهد زد.

باجگیران ، این شهر تاریخی با قدمتی بیش از یک قرن و دارا بودن آب و هوایی خنک و پاک، وجود شرایط اکوتوریسمی خاص به دلیل وجود دره شمخال به عنوان هفتمین دره جهان ، مناطق بکر و گردشگری و حفاظت شده قرچغه، شارک و دربادام همچنین نزدیک بودن به پایتخت کشور ترکمستان و… نیازمند حرکتی انقلابی، جهادی و بنیادین برای بازگشت به روزهای خوب و کم نظیر گذشته است.

در کنار تمام این پتانسیل ها درخواست اهالی قدیمی ترین شهر مرزی شمال شرق کشور از وزات امور خارجه، وزارت صمت ، وزارت کشور به ویژه استاندار خراسان رضوی و دیگر متولیان حوزه های سیاسی و اقتصادی این است که با درایتی خاص و ویژه به مشکلات این شهر ورود داشته و با تزریق حداقل امکانات رفاهی و تبدیل کردن پتانسیل های بالفعل منطقه به شرایط بالقوه هرچه سریعتر این منطقه مرزی را از این شرایط سخت نجات دهند و هر چه سریعتر و در کمترین زمان ممکن رونق و توسعه اقتصادی را همچون گذشته برای مرزنشینان منطقه به ارمغان آورند.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.