افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446
5

بیش از۶۳۰ هزار دام شهرستان قوچان هویت بخشی شده است

  • کد خبر : 6276
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
بیش از۶۳۰ هزار دام شهرستان قوچان هویت بخشی شده است
مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت : در حال حاضر ۶۱۳ هزار و ۲۶۵ رأس دام سبک و ۱۷ هزار و ۱۷۶ رأس دام سنگین در قوچان شناسایی‌شده است که تمام این دام‌ها هویت بخشی و هویت گذاری شده‌اند.

به گزارش قوچان خبر؛ مهران حیاتی عصر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی حوزه کشاورزی و دام‌پروری قوچان در جمع خبرنگاران افزود : قوچان جزء معدود شهرستان‌هایی است که هویت بخشی را به‌صورت کامل انجام داده و یک‌بار هم به علت کشتار دام یا خروج آن از شهرستان به‌روزرسانی کرده است تا در توزیع نهاده‌های دامی به‌صورت عادلانه رفتار شود.

وی بابیان اینکه دو مجتمع دامی بهار خبوشان و عشایری کلیدر در این شهرستان فعال بوده و سهم بسزایی در تولید فراورده‌های دامی دارند ، تصریح کرد: فاز اول مجتمع بهار خبوشان در ۳۴ هکتار مشتمل بر ۲۰۶ قطعه با ظرفیت ۴۱ هزار و ۲۰۰ رأس بره هست که در حال حاضر ۱۱۲ واحد ۲۰۰ رأسی آن با مجموع ۲۲ هزار و ۴۰۰ رأس بره پروار تکمیل و فعال بوده و برای ۴۴۸ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان ادامه داد: فاز دوم این مجتمع در ۵۷ هکتار مشتمل بر ۱۳۱ واحد ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربعی با پروانه ۲۰ رأس گاو شیری برای هر واحد است که در حال حاضر ۸ واحد فعال و ۶ واحد در حال ساخت دارد.

حیاتی با اشاره به اینکه از ۱۴۱ واحد مجتمع عشایری کلیدر نیز ۶۰ واحد فعال، ۴۰ واحد نیمه فعال بوده و ۴۱ واحد هنوز ایجاد نشده است ، بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه بخش دامی شهرستان، ۵۷ هکتار زمین در کنار مجتمع کلیدر در نظر گرفته‌شده تا به دلیل تخصصی بودن این سایت بتوان از ظرفیت حوزه دام‌پروری برای حضور دیگر سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به تولید بالای گوشت در قوچان وجود کشتارگاه صنعتی حلقه گمشده این بخش به‌حساب می‌آید ، یادآور شد : در شهریورماه ۹۹ کلنگ مجتمع کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین فرخان گوشت به در زمینی ۳۰ هزار مترمربعی با زیربنای پنج هزار مترمربع در دو طبقه به زمین زده شد که با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان در حال احداث است و تسهیلات ۱۱ میلیارد تومانی از طریق صندوق کارآفرینی امید در حال پیگیری بوده تا پروژه به اتمام برسد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان از توزیع بیش از ۴۶ هزار تن کنستانتره دامی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اضافه کرد: طی سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۵۲ تن نهاده‌های دامی ، ۱۹ هزار و ۴۶۱ تن کنستانتره شیری و ۲۷ هراز تن کنستانتره پرواری توزیع‌شده که در سال ۹۹ این میزان ۲۷ هزار تن بوده است .

حیاتی بابیان اینکه این شهرستان در تولیدات دیم همچون جو، عدس، یونجه ، نخود و گلرنگ و همچنین عدس آبی رتبه اول خراسان رضوی را داراست ، افزود: قوچان در تولید گندم دیم، سیب‌زمینی و انگور آبی نیز رتبه دوم استان و در تولید سیب و سنجد نیز رتبه سوم استان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: انواع حبوبات دیم این شهرستان جزء محصولات سالم محسوب شده که در این راستا ۳ سایت تولید کشمش ارگانیک در روستاهای مزرج، علی‌آباد و کلاته حاجی برات در ۴۲۶ هکتار سطح زیر کشت و یک سایت سیب‌درختی در روستای پیش باغان در یک هکتار سطح زیر کشت اجراشده است .

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بابیان اینکه در حال حاضر ۱۷ دستگاه کمباین بومی، یک هزار و ۷۲۲ دستگاه تراکتور، ۳۰ دروگر و ۵۰۰ دستگاه ادوات مختلف کشاورزی در این شهرستان فعال می‌باشند ، تصریح کرد: در سال ۹۹ با جذب ۱۱ میلیارد تومان اعتبار ضریب مکانیزاسیون در این شهرستان ۱.۸۱ بوده که این ضریب در سال ۱۴۰۰ با جذب ۱۸ میلیارد تومان اعتبار به ۱.۹۴ رسیده است.

حیاتی ادامه داد : در حوزه صنایع تکمیلی وابسته به کشاورزی و دامداری ۵۰ واحد در این شهرستان فعال است که ۶ واحد آن به صنایع تهیه فراورده‌های لبنی و ۶ واحد به خوراک دام و طیور اختصاص دارد.

وی با یادآوری اینکه ۵۴ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی از سال ۹۷ تاکنون در این شهرستان باهدف کاهش بیکاری، برقراری عدالت اجتماعی، کاهش فقر و افزایش درآمد خانوار روستایی تشکیل‌شده است ، اظهار کرد: در حال حاضر در این زمینه قوچان رتبه اول استان و رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است .

مدیر جهاد کشاورزی قوچان از وجود ۳۹۷ حلقه چاه ، ۱۷۶ رشته قنات و ۳۶۸ دهنه چشمه و ۶ رودخانه در این شهرستان خبر داد که بیش از ۱۰.۶ میلیون مترمکعب آب را به مصرف کشاورزی می‌رساند و افزود : علیرغم تصویب ۲۴ میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست‌جمهور و ۴ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی تاکنون تنها یک میلیارد و ۸۴ میلیون تومان اعتبار اختصاص‌یافته که ۶ قنات لایروبی شده است.

حیاتی بابیان اینکه ۱۹ پروژه سامانه‌های آب‌رسانی نوین به طول ۴۵ کیلومتر بااعتبار ۲۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اجراشده است ، گفت: در حال حاضر ۳۱۶ هکتار آبیاری تحت‌فشار در شهرستان آماده ارائه تسهیلات بوده که در انتظار اختصاص اعتبار است .

وی در خصوص بازرسی از واحدهای صنفی و غیر صنفی در این شهرستان توسط ۳۳ بازرس جهاد کشاورزی ، صمت ، بسیج ، تعزیرات و … گفت : تاکنون ۲ هزار و ۷۰۳ مورد از واحدهای صنفی و ۲ هزار و ۴۳۱ مورد از واحدهای غیر صنفی بازرسی‌شده که منجر به اخذ تعهد از ۲۶۹ واحد صنفی و ۳۵۷ واحد غیر صنفی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به رسیدگی ۲۸۹ مورد گزارش در حوزه صنفی و ۳۶۰ مورد غیر صنفی تصریح کرد: ۳۰۱ مورد پرونده تعزیراتی به ارزش ۲۵۳ میلیون تومان در حوزه صنفی و ۲۵۶ پرونده به ارزش هشت میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان غیر صنفی تشکیل‌شده است .

حیاتی بزرگ‌ترین پرونده در تخلفات کشف‌شده غیر صنفی را مربوط به کارخانه آرد دانست و افزود: ارزش ریالی این تخلف ۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان است که مربوط به تخلف قیمتی در ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم سبوس دامی ، خرید خارج از شبکه گندم به میزان ۴۱۵ هزار و ۲۳۶ کیلوگرم و توزیع آرد خبازی به میزان ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم که بخشی از آن کپک‌زده بوده است.

شهرستان قوچان با وسعت ۳ هزار و ۸۴۸ کیلو متر مربع در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد که وسعت منابع طبیعی آن ۱۹۲ هزار و ۳۷۶ هکتار بوده و ۲۷ هزار هکتار از آن را به کشت دیم و ۱۳ هزار هکتار به کشت آبی اختصاص داده است.

لینک کوتاه : http://guchankhabar.ir/?p=6276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.